Berlitz metoda - Berlitz´ Methode
Berlitz metoda, jejímž autorem je německý lingvista Maxmilian Berlitz, byla poprvé představena v roce 1878 a přinesla velké změny ve výuce cizích jazyků. V dnešní době se s její pomocí vyučuje ve více než 70 zemích světa. Tato metoda patří k těm, které staví na učení se jazyku na základě způsobu, jakým si v dětství osvojujeme mateřštinu, a to nejprve poslechem a poté mluvením. Berlitz metoda klade důraz na komunikaci v cílovém jazyce od samého začátku a minimalizuje používání mateřského jazyka ve výuce.
Začíná se od nejjednodušších frází, jednotlivá slova a věty se zásadně nepřekládají, studenti jejich smysl vytuší z kontextu. Smyslem je vést je k tomu, aby v cizím jazyce uvažovali a nespojovali si nová slovíčka a fráze s jejich ekvivalenty v jejich rodném jazyce. Stejně jako slovní zásobu se i gramatická pravidla učí studenti přirozeně, jejich aktivním užíváním v konverzaci, formální výuka gramatiky zcela chybí.
Hlavní ambicí metody je především rychlejší rozvoj komunikačních dovedností v porovnání s metodami, které využívají překladu, a to především díky neustálému používání jazyka. V centru výuky totiž stojí mluvený dialog. Za cíl si klade brát ohledy na potřeby studentů či účastníků kurzu a ušít jim výuku na míru, což není jednoduché, obzvlášť ve větší nebo nesourodé skupině, ale pokud se to podaří, může to mít velice pozitivní účinky. U jednotlivých lekcí je stanoven konkrétní cíl, který musí být přiměřený a splnitelný.
Pokud jde o výukové materiály, usilují o praktičnost a modernost. Berlitz metoda sází na aktuální témata z každodenního života, neboť právě fráze z těchto oblastí by se měli studenti v prvé řadě naučit. Pracuje se s materiály tištěnými, ať už s učebnicemi, nebo autentickými časopisy či jinými texty, ale i s videy a audionahrávkami a všechny, které lze libovolně kombinovat. Vzhledem k tomu, že výuka probíhá kompletně v cizím jazyce, je přínosné, pokud je učitel rodilý mluvčí, ovšem není to vyloženě podmínkou.
Metoda Berlitz je oblíbená pro svůj důraz na komunikativní dovednosti a rychlý pokrok v jazykovém učení. Nicméně je důležité zvážit finanční náklady a zvážit, zda tento styl výuky odpovídá individuálním preferencím a učebním potřebám. I přes své výhody nemusí být Berlitz metoda vhodná pro všechny studenty, zejména pro ty, kteří preferují systematičtější nebo gramaticky orientovaný přístup. Přizpůsobení metody konkrétním potřebám žáků je proto klíčové pro dosažení optimálních výsledků.
Charakteristika:
- Komunikativní přístup: Metoda Berlitz kladie důraz na praktické použití jazyka v reálných situacích a podporuje rozvoj komunikačních dovedností studentů.
- Intenzivní kurzové struktury: Výukové kurzy Berlitz jsou často intenzivní a zaměřují se na rychlý rozvoj jazykových dovedností prostřednictvím pravidelných lekcí.
- Jednojazyčné prostředí: Během výuky je používán převážně cílový jazyk, což má podporovat rychlejší učení a lepší porozumění jazykovým konceptům.
- Individuální a skupinové lekce: Metoda Berlitz nabízí jak individuální, tak skupinové lekce, což umožňuje studentům vybrat si formu výuky, která nejlépe vyhovuje jejich potřebám a preferencím.
Výhody:
- Rychlý vývoj jazykových dovedností: Intenzivní kurzová struktura a zaměření na praktické použití jazyka může vést k rychlému pokroku v jazykových dovednostech.
- Praktická komunikace: Studenti mají příležitost prakticky používat jazyk v reálných situacích, což zvyšuje jejich sebevědomí a plynulost.
- Flexibilita výukových formátů: Berlitz nabízí různé formáty výuky, což umožňuje studentům vybrat si ten, který nejlépe vyhovuje jejich potřebám a rozpočtu.
- Zkušení učitelé: Výuka je vedená zkušenými učiteli, kteří mají za sebou školení v metodě Berlitz a jsou schopni poskytnout kvalitní výukovou zkušenost.
Nevýhody:
- Vysoké náklady: Kurzy Berlitz mohou být finančně náročné, zejména pokud jsou zvoleny individuální lekce nebo intenzivní programy.
- Nedostatek individualizace: Ve skupinových lekcích může být obtížné poskytnout individuální pozornost každému studentovi a adresovat jejich specifické potřeby.
- Omezená práce se skupinou: V některých kurzech může být omezená možnost práce ve skupině a spolupráce s ostatními studenty.
- Omezená důraz na gramatiku: Metoda se často zaměřuje na komunikaci a mluvený projev a méně na gramatické struktury, což může být nevýhodou pro studenty, kteří preferují více strukturovaný přístup.