Blended learning - Gemischte Lernmethode
Blended learning, zkrácené b-learning, je moderní výukovou metodou, která kombinuje tradiční prezenční formu výuky s výukou prostřednictvím internetu a vhodného softwaru. Jinými slovy je to metoda spojující učení online a offline. Termín blended learning v sobě zahrnuje řadu efektivních metod, díky kterým lze účinně ovlivňovat vzdělávací proces studentů. Blended learning poskytuje flexibilitu v čase a prostoru, což umožňuje studentům učit se vlastním tempem a zároveň využívat podporu učitele při osobních setkáních.
Mezi jednotlivými lekcemi pracují studenti samostatně na zadaných úkolech na internetu, tzn. opakují si látku, rozšiřují znalosti, učí se nová slovíčka, gramatiku, poslech a zároveň získávají nové dovednosti. Lektor zase dohlíží na samostatnou práci studentů. Při společných hodinách se pak věnuje tomu, co studenti nepochopili, opravuje jejich chyby, sleduje nedostatky a pomáhá jim je odstranit. Tento přístup podporuje větší samostatnost studentů a umožňuje efektivnější využití času během společných setkání.
Blended learning lze tedy označit za distanční vzdělávání podporované e-learningem. Tato metoda umožňuje efektivní studium, podporované multimediálními a komunikačními prostředky moderní doby. Učivo se při blended learningu uzpůsobuje současnému dění ve světě, je aktuální a reflektuje aktuální problematiku. Samozřejmostí je využívání moderních technických forem výuky a také mnoha multimediálních prostředků, jako je video, online články, audio vstupy a další.
Jak tedy vypadá blended learning v praxi? Například tak, že studenti chodí na přednášky, zároveň ale plní úkoly online a závěrečný test je formou testu na počítači. Nebo naopak může jít o e-learningový kurz, kde první a poslední přednáška je formou workshopu. B-learning je tedy ideální metodou vzdělávání, protože v sobě kombinuje výhody klasického prezenčního vzdělávání a moderního e-learningu.
Blended learning je populární alternativou k tradiční výuce, která kombinuje výhody tváří v tvář výuky s flexibilitou a rozmanitostí online vzdělávání. Je důležité správně navrhnout a implementovat blended learning, aby bylo dosaženo maximálních výhod a minimalizovaly se potenciální nevýhody. Klíčem k úspěchu této metody je rovnováha mezi online a prezenčními aktivitami, které by měly být vzájemně provázané a smysluplně doplňovat výukové cíle.
Charakteristika:
- Kombinace formátů: Blended learning využívá kombinaci tradiční výuky v učebně a online vzdělávacích aktivit, jako jsou interaktivní lekce, videa, diskuzní fóra atd.
- Flexibilita: Studenti mají flexibilitu volit, kdy a kde studovat online, a zároveň mohou využít interakce tváří v tvář pro osobní kontakt s instruktory a spolužáky.
- Individualizace: Blended learning může být přizpůsoben potřebám jednotlivých studentů, kteří mohou využít online materiálů pro opakování nebo prohloubení svých znalostí.
- Podpora rozvoje digitálních dovedností: Studenti získávají zkušenosti s používáním online technologií a digitálních nástrojů, což je důležité pro moderní pracovní prostředí.
Výhody:
- Flexibilita a dostupnost: Blended learning umožňuje studentům studovat podle svého vlastního harmonogramu a z libovolného místa s připojením k internetu.
- Rozmanitost: Studenti mohou profitovat z různorodých výukových metod a materiálů, což zvyšuje zapojení a motivaci.
- Efektivní využití času: Blended learning umožňuje efektivní využití času v učebně a umožňuje instruktorům zaměřit se na interaktivní a diskusní aktivity.
- Individualizace: Blended learning umožňuje individuální přístup k vzdělávání a personalizaci učení podle potřeb každého studenta.
Nevýhody:
- Potřeba technologického vybavení: Studenti potřebují přístup k počítači a internetu, což může být omezující pro ty, kteří nemají přístup k těmto technologiím.
- Zvýšená zátěž pro instruktory: Instruktoři musí navrhnout, implementovat a spravovat online vzdělávací materiály, což může být časově náročné.
- Možné nedostatky interakce: Některé formy blended learningu mohou mít nedostatečnou interakci mezi studenty a instruktory, což může ovlivnit vytváření vztahů a spolupráci.
- Technické problémy: Nepředvídané technické problémy, jako jsou výpadky internetového připojení nebo problémy s platformou, mohou omezit efektivitu výuky.