Metoda AVGS - Audiovisuelle ganzheitstrukturelle Methode
Metoda AVGS (audio-vizuální-globálně-strukturální) je moderní způsob výuky jazyků, který vychází z vědeckých poznatků o lidském mozku, z pedagogiky a psychologie.
Do tohoto systému jsou zahrnuty všechny podstatné a účinné prvky z nejrozšířenějších a úspěšných alternativních metod, jako jsou sugestopedie - superlearning, Stanislavského metoda učení se vlastním prožitkem, muzikoterapie (určité hudební pozadí upevňuje vědomosti v paměti), učení se v alfa stavu (navození uvolněného, pohodového stavu) a používání učebních přístrojů typu Brainmost se speciálními kostními sluchátky, tzv. memorysizery, které nám z větší části nahrazují nezbytný dril. Alternativní učební metody tohoto směru se také nazývají tvořivé učení, globální učení, škola hrou.
U všech jde jen o jedno, snaží se o přímé zapojení smyslů do výuky - čím více, tím lépe. Je prokázáno, že člověk běžně využívá jen malé procento své mozkové kapacity. Duševní činnost je obvykle blokována stresem, strachem a nervozitou. Při úplném tělesném a psychickém uvolnění pracuje však mozek mnohem lépe. Zvyšuje se koncentrace a výkon paměti.
Určité fáze výuky probíhají ve stavu příjemného uvolnění, kdy je paměť připravena na soustředění a tím může úspěšně registrovat a archivovat nové informace. Gramatika je zpracována systematickým způsobem, provázaně s textem. Během získávání nových znalostí je velmi důležitý dostatečný odpočinek, střídání aktivity a pasivity, kolektivní práce by měla probíhat v uvolněné atmosféře.
Přirozené učení je multisenzorické, tzn. že využívá skutečnosti, že dlouhodobá paměť je založena na řetězci odkazů. Čím více smyslů je při vnímání informací zapojeno, tím snazší je její uložení a vyvolání. Během výuky tak studenti leží na speciálních křeslech a vypadají, že spí. Tělo je sice uloženo ke spánku, ale mysl je v této fázi naopak naprosto bdělá, čilá a soustředěná.
V příjemně zrelaxovaném stavu probíhají 3 fáze: Nejdříve uvolnění na začátku každé lekce, především pomocí jednoduchých relaxačních technik a hudby. Poté je-li tělo v maximální pohodě a mysl je odpočatá a bystrá, následuje zapamatování si celého textu v mateřském jazyce. V relaxovaném stavu jsme maximálně koncentrovaní a naše paměť je schopna pojmout daleko větší objem informací, než při běžném způsobu výuky. Nakonec mnohonásobný poslech pomocí techniky Brainmost a speciálních kostních sluchátek nám vědomým i podvědomým poslechem uloží do paměti tentýž text v cizím jazyce.
Charakteristika:
- Multisenzorický přístup: Metoda AVGS aktivně zapojuje sluch, zrak, pohyb a emoce, čímž posiluje proces zapamatování díky komplexnímu působení na různé části mozku.
- Učení v alfa stavu: Výuka probíhá v uvolněné atmosféře, kdy se mozek nachází v tzv. alfa vlnách – ideálním stavu pro ukládání informací do dlouhodobé paměti.
- Využití moderních technologií: Používají se specializovaná zařízení jako kostní sluchátka nebo technologie Brainmost, které podporují efektivní podvědomé učení.
- Globální a prožitkový styl výuky: Místo izolovaných jevů se jazyk učí v širších celcích – gramatika i slovní zásoba jsou přirozeně začleněny do textů a situací, které si studenti prožívají.
Výhody:
- Lepší zapamatování: Díky spojení smyslového vnímání a uvolnění se nové informace ukládají efektivněji do dlouhodobé paměti..
- Redukce stresu: Relaxační prostředí pomáhá odbourat strach z mluvení a vytváří pozitivní vztah k cizímu jazyku..
- Motivující forma výuky: Hudba, pohodlné prostředí a práce s emocemi zvyšují zájem studentů a zpříjemňují celé učení.
- Komplexní rozvoj: Metoda rozvíjí nejen jazykové dovednosti, ale i schopnost koncentrace, kreativitu a celkové vnímání souvislostí.
Nevýhody:
- Technická náročnost: Výuka vyžaduje speciální vybavení (např. vibrační zařízení, kostní sluchátka), které nemusí být běžně dostupné.
- Organizační složitost: Příprava relaxačního prostředí a vedení výuky v uvolněném režimu klade vyšší nároky na učitele i prostory.
- Méně důrazu na strukturu: Některým studentům může chybět jasné a systematické vysvětlení gramatických pravidel.
- Omezená dostupnost: Metoda není zatím rozšířená a vyžaduje speciální školení, které není dostupné ve všech školách nebo kurzech.