Sugestopedie - Sugestopädie
Sugestopedii vytvořil bulharský psychiatr a pedagog Georgi Lozanov začátkem sedmdesátých let dvacátého století a spojil v ní různé prvky a techniky sugesce do pedagogického konceptu. Tato metoda je v poslední době hojně zmiňována v učení se cizím jazykům. Ačkoli není přímo aplikovatelná na naše školní prostředí, některé její prvky jsou nesmírně inspirující.
Sugestopedie například hojně využívá relaxačních technik a motivujících postupů, jako je integrace prvku dramatické výchovy v jazykovém vyučování, využívání tzv. periferního učení (učitel by měl umístit ve třídě co nejvíce jazykového materiálu, který slouží nejen jako dekorace, ale i k posílení paměti), možnost tzv. hudby v pozadí.
Cílem sugestopedické výukové metody je navodit mozkové procesy podobné relaxaci nebo jogínské meditaci. Pomocí tohoto stavu je možné rozšířit mysl a otevřít ji tak novým vjemům. Jsou slibovány nejméně 3x lepší výsledky v efektivitě a rychlosti učení a tvrdí se, že studenti zvládnou minimálně 3x větší množství učiva. Dalším cílem je naučit studenta hovořit bez stresu z chyb, zvýšit studentovo sebevědomí a schopnost komunikovat.
Ne všechny prvky sugestopedie jsou přijatelné pro všechny. Ne všichni jsou také schopni přijmout některé zvláštnosti týkající se rolí studenta a učitele. Studenti v sugestopedických kurzech například dostávají novou identitu, která jim má pomoci zbavit se zábran plynoucích z jejich skutečné identity.
Učitel se ke studentům chová jako přísný rodič, studenti mají být poslušní jako děti, hovoří se o tzvn. infantilizaci studentů. I v kurzech pro dospělé se hojně využívá her, dětských říkanek a písní. Výuka stimuluje levou i pravou hemisféru, je nedirektivní a respektuje osobnost i způsob učení studentů. Hodiny by měly využívat všech smyslů a všech druhů paměti.
Sugestopedie může být účinnou metodou pro některé studenty, zejména pro ty, kteří reagují na sugestibilitu a mají rádi relaxační prostředí. Nicméně je důležité zvážit její implementaci a přizpůsobit ji potřebám a preferencím konkrétních studentů.
Charakteristika:
- Důraz na uvolnění a relaxaci: Sugestopedie se zaměřuje na vytvoření uvolněného a relaxovaného prostředí, které podporuje přijetí nových informací.
- Použití sugestibility: Metoda využívá sugestibilitu, tj. schopnost mozku přijímat informace a přizpůsobovat se jim v podvědomí.
- Využití hudebního doprovodu: Sugestopedická výuka často zahrnuje hudební doprovod, který pomáhá snižovat úroveň stresu a podporuje relaxaci.
- Rozvoj sebevědomí: Studenti jsou povzbuzováni k většímu sebevědomí a odvaze v používání jazyka.
Výhody:
- Rychlejší učení: Sugestopedie může vést k rychlejšímu a efektivnějšímu učení díky využití sugestibility a podvědomému zpracování informací.
- Zvýšená motivace: Relaxované prostředí a pozitivní atmosféra mohou zvýšit motivaci studentů k učení.
- Zlepšená paměť: Sugestopedie může vést ke zlepšení paměti a schopnosti uchovávat informace v podvědomí.
- Zabudování jistoty: Metoda může pomoci studentům získat větší sebevědomí a jistotu v používání jazyka.
Nevýhody:
- Nákladná implementace: Sugestopedie vyžaduje čas a úsilí na přípravu relaxačního prostředí a hudebního doprovodu, což může být nákladné.
- Omezené aplikace: Metoda může být obtížnější použít v prostředích, která neumožňují vytvoření relaxačního prostředí, jako jsou velké třídy nebo online výuka.
- Nedostatek empirických důkazů: Existuje nedostatek empirických důkazů o účinnosti sugestopedie ve srovnání s tradičními výukovými metodami.
- Omezený důraz na komunikaci: Sugestopedie se může zaměřit převážně na pasivní přijímání informací a méně na aktivní komunikaci a interakci.